ŽUPANI I DRUŠTVENE MREŽE

Najpopularniji župani na FB-u su Ivan Anušić, Zlatko Komadina i Matija Posavec

U top pet župana s najvećim brojem fanova na Facebooku su i Blaženko Boban i Igor Andrović. Za razliku od njih, četvrtina župana, uopće nema Facebook stranice ni privatne profile, a najmoćniji komunikacijski kanal i alat današnjice ignorira i čak sedam Županija

 

Nakon što smo istražili kako Facebook koriste gradonačelnici, te otkrili kako ih čak trećina još uvijek ignorira ovaj najmoćniji komunikacijski kanal i alat, odlučili smo provjeriti kakva je situacija kod župana. Od 20 župana (Milana Bandića, iako Grad Zagreb ima status županije ne računamo jer je po svemu specifičan i neusporedvi sa ostalima), njih čak pet nema službenu FB stranicu ni profil, kao niti trećina – čak sedam županija.

Za razliku od gradonačelnika od kojih čak polovica ima privatne FB profile, a dio njih upravo na njima ima puno veći broj pratitelja nego na službenim stranicama, župani se u komunikaciji s građanima ipak radije drže službenih profila. Po broju fanova, njih gotovo 8.000, najjači i najpopularniji župan je osječko-baranjski Ivan Anušić, a upravo on, uz Splitsko-dalmatinskog Blaženka Bobana, ima i najveći broj pratitelja na privatnom profilu – gotovo 5.000.

Na drugom mjestu je, sa 6.102 fana, primorsko-goranski župan Zlatko Komadina, a treći je međimurski Matija Posavec sa nešto više od 6.000 fanova. U top pet su još Blaženko Boban i virovitičko-podravski župan Igor Andrović.

Anušić: Aktivan na svim mrežama, aktivnosti diktiraju sadržaj

Najpopularniji župan na Facebooku, Ivan Anušić aktivan je na svim društvenim mrežama, pa uz FB koristi i Instagram i, kako kaže, nešto rjeđe Twitter. Facebook mu rade osobe zadužene za odnose s javnošću i društvene mreže unutar Županije, ali je i sam uključen u kreiranje objava i komunikaciju s građanima. Sadržaj objava diktiraju aktivnosti župana i Županije koje su svakodnevne i raznolike.

'Nastojimo biti ažurni jer u današnje vrijeme svi žele što prije dobiti informaciju. Također se u radu vodimo onim „,manje je više“ i nastojimo u svega nekoliko rečenica, ali s dosta fotografija pojasniti što to radi župan i ostali djelatnici Osječko-baranjske županije. Iznimno puno upita građana dobivamo i u inbox moje stranice, ali i Facebook stranice Osječko-baranjske županije na koje od nas nekoliko, odgovara tko prvi otvori poruku kako bi bili što bliži građanima. Vrlo često sam odgovaram na komentare ispod objava. Smatram da su društvene mreže izvrstan način komunikacije s građanima i raduje me svaka poruka bilo da je riječ o pohvali ili kritici jer na taj način i građani imaju utjecaja na rad župana i Županije', kaže župan Anušić.

Komadina: Razgovori i u 'četiri oka' preko messengera

Primorsko-goranski župan Zlatko Komadina ima svoju FB stranicu 10-ak godina, a županijske projekte paralelno komunicira i preko službene FB stranice Primorsko-goranske županije. Svoj profil, pak, koristi kada želi dodatno osobno prenijeti neku poruku, iskazati stav, dati odgovor, prokomentirati, objaviti neku zanimljivu fotografiju... Župan sve osobno prati, a kada je gužva, ima i pomoć svojih suradnika. 

'Smatram da je potrebno pratiti nove načine komuniciranja građana i s građanima. Društvene mreže su brz i neposredan način komunikacije, prenošenja poruka, odgovaranja na pitanja...Građani vole uputiti direktno pitanje preko FB, daju komentare i sugestije, a ja u pravilu na takve stvari odmah reagiram i obavještavam nadležne službe.  Mnogi se iznenade kada dobiju moj odgovor u messenger, ali držim da je ljudima lakše razgovarati 'u četiri oka', pa moramo i tu biti prisutni', kaže nam Komadina.  

Andrović: Jedan od najboljih načina komunikacije s građanima

Iako je Virovitičko-podravska županija najmanja među županijama, župan Igor Andrović je, sa nešto više od 4.000 fanova, među najpopularnijma na Facebooku. Svoju stranicu uređuje sam i objavljuje, kaže, značajnije događaje iz Virovitičko-podravske županije a ponekad ubaci i neku privatnu fotografiju.

'Samostalno održavanje Facebook stranice nije neki problem i ne oduzima previše vremena jer vijesti i fotografije ne objavljujem svakodnevno. Isto tako, pokušavam odgovoriti na svako Facebook pitanje žitelja naše županije, posjetitelja stranice, ili ih pak, usmjeriti na stručne županijske službe koje taj problem mogu riješiti... Ovo je odličan način komunikacije, jer manje županije, manji gradovi i općine, nisu toliko zastupljeni u nacionalnim medijima pa su upravo društvene mreže jedan od načina komunikacije dobrih vijesti prema svima koji prate stranicu', kaže Andrović. (Marija Pulić Drljača)

 

 

Najmoćniji medij današnjice

 

Da su društvene mreže davno prerasle status nezaobilaznog i postale ključan i najmoćniji medij i platforma političke komunikacije nije nikakva novost. Zahvaljujući društvenim mrežama doslovno se dobivaju izbori (Donald Trump), stvaraju se nove političke snage i 'zvijezde' (MOST, Ivan Pernar), a umjesto na konferencijama za medije ili putem službenih priopćenja, političari važne poruke i objave sve češće komuniciraju direktno preko svojih profila i stranica na društvenim mrežama, nakon čega ih mediji dalje prenose kao udarne vijesti…

Uostalom, snagu i doseg društvenih mreža najbolje ilustriraju brojke. Još uvijek daleko najrašireniji, Facebook, na početku godine je imao gotovo 2,3 milijarde aktivnih korisnika, s godišnjim rastom od preko 10 posto. Na dnevnoj bazi, Facebook koristi gotovo 1, 5 milijardu ljudi. Slijedi Instagram sa oko 800 milijuna korisnika, te – za političku komunikaciju najjači – Twitter, sa oko 330 milijuna korisnika.

U Hrvatskoj je, pak, na početku ove godine bilo preko 1,9 milijun aktivnih Facebook korisnika, a zadnjih nekoliko godina izražen je rast Instagrama, na kojeg su se masovno preselile mlađe generacije, i na kojem je danas preko 1,1 milijun Hrvata. Iako prilično utjecajan, kao zajednica uglavnom novinara, političara i NGO-aktivista,  službene brojke za Twitter u Hrvatskoj nismo uspjeli pronaći.

Društvene mreže kao najbrži i najbolji način komunikacije sa građanima sve više prepoznaju i naši političari, a mi smo istražili kako i na koji način ih koristi lokalna samouprava. U ovom smo se istraživanju ograničili na Facebook, a stranice i profile gradonačelnika i gradova analizirali smo u dva navrata – u prva tri mjeseca mandata – od lipnja do rujna 2017., te ponovo u svibnju i lipnju ove godine, pa je moguće da su se neke brojke u međuvremenu i promijenile.